12. maaliskuuta 2009

Ärsytys

Testasin pääsen-kääntämään-monta-kulmaa-neuletta eilen lastenvahtina ollessani. Kaksi erittäin nuutunutta ja kuumeista lasta, äidin pakko päästä apteekkiin ja hiihtämään (!), isä (eronneet) lomamatkalla ja mummolla ei ajokorttia. No, istuin ja neuloin ja mietin. Paljastui, että pitää miettiä uusiksi ja jotenkin suurentaa koko hommaa.

Naapuri järjestää ohjelmaa kissoille.

Jotain ihan muuta. Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Kohteliasta, asiakkaan tarpeet huomioivaa, oma-aloitteista. Ei helppoa, asiakkaat voivat olla tosi tyhmiä ja epäkohteliaita - kokemusta on. Olin koko opiskeluajan töissä kassalla ja neuvonnassa. Jos eilen mietin sananlaskuja, tähän voisi laittaa sen "Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas". Voi hitsi. Alan muistuttaa inhoamaani ala-asteaikaista opettajaani. Se laukoi sananlaskuja vankalla vähintään viisi per puoli tuntia tahdilla....

Rakas läppärini on ollut huollossa just melkein kuukauden. Olen soittanut useamman kerran ja kysellyt kuulumisia, kohteliaasti. Aina on vastattu:"osa tilattu, eiköhän se kohta". Tänään soitin taas. Nyt varustautuneena Kuluttajaviraston sivuilta saadulla tiedolla, että edes tällaisen hupihyödykkeen korjaus ei saa kestää liian kauaa ja kahden viikon jälkeen tilalle on pyydettäessä annettava sijaislaite. Ei niin, että siitä sijaislaitteesta oikeasti mitään hyötyä minulle olisi, kaikki ohjelmat (siis ne omat rakkaat) ja muuthan siitä puuttuvat. Eivät Acerilla olleet kuulletkaan moisesta kahdesta viikosta. 

Minä en suuttunut, en kiroillut vaan jaksoin olla asiallinen vaikka tuntui että nyt suutun. Asiakaspalvelu ei ollut töykeä, mutta tasaisen välinpitämätön. Nyt kuitenkin selvisi, että jos kone on huollossa 30 päivää, he soittavat (kerta se olisi ensimmäinen sieltäkin päin) ja kysyvät millainen kone minulle käy vanhan tilalle. Mutta kun. Tahdon kovalevyni tiedot, koska vika on prossussa ei kovalevyssä. Oman ärsytyksen purkamiseksi laitoin vielä spostin perään - oikein viralliseen sävyyn. Katsotaan vastaavatko ne ikinä...

Ärsyttää. Neulon ja rauhoitun. Ja menen opekokoukseen ärsyyntymään uudestaan. Ja neulon ja rauhoitun sielläkin ;)

EDIT: Asiakaspalvelu vastasi nopeasti, itse luin vastauksen vasta juuri äsken näin illalla. Absurdi päätös absurdille päivälle:
Hei,
 
Pahoittelen, mutta varmuuskopioida konesta ei otetta, meillä semmosta palvelua ei ole.
Kone vaihdetaan tosissaan jos tilattu varaosaa ei ole saapunut 30 päivän sisällä.
Jos kone vaihdetaan on Teillä mahdollisuus ostaa vanha kiintolevy itselleesi hinnalla 92 eur.
 
Maanantaina tulee täynnä 30 päivää, eli pyydäisin ilmoittamaan, haluatteko vanhan kiintolevyn takaisin?
 
Ystävällisin terveisin,
 
Kristel
Acer Asiakaspalvelu


EDIT: perjantaina tämä tietokonetarina sai onnellisen välietapin. En uskalla sanoa onnellisen lopun ennen kuin koneeni on kotona ja todettu toimivaksi.